Madli Pesti on tunnustatud õppejõud ja teatrikriitik. Helen Pärk on kirglik teatrikülastaja ja pikaaegne drakadeemik, kes intervjueeris Madlit seoses tema peagi algava kursusega „Etenduse analüüs: Endla eri“, aga jutuks tulid muidugi ka teatrivaatamine laiemalt ja palju muudki.
Palun seleta lühidalt lahti teatriga seotud olulised mõisted: näidend, lavastus, etendus. Mõnikord kasutatakse teatriteemadel rääkides ka mõistet „tükk“, kuidas sellesse terminisse suhtuda?
Näidend on tavaliselt teatris esitamiseks mõeldud kirjandusteos. Lavastus on lavastaja, näitlejate, kunstnike jt loomeinimeste mõtteline kunstiteos. Etendus on selle mõttelise teose ühekordne realiseerimine laval (sama lavastuse eri õhtute etendused varieeruvad). Sõna “tükk” antud kontekstis palun mitte kasutada – liiga kõnekeelne ja ebatäpne. Kahjuks kasutavad seda sõna lavastuse või etenduse tähenduses isegi haritud ajakirjanikud.
Mis teeb teatrikriitikust hea teatrikriitiku?
Valem koosneb kolmest osast: vaatamisest, lugemisest ja kirjutamisest. Valemi üks tähtis osa on kindlasti erakordselt palju ja just väga erineva teatri vaatamine. Teine osa on lugeda varem kirjutatud teatrikriitikat ning kasuks tuleb ka teatriteooria ja laiemalt kultuuriteooria lugemine. Valemi kolmas osa on kirjutamine, mille sujuvus ja veenvus tuleb (tavaliselt) kogemusega.
Eestis on arvukalt teatrikriitikuid professionaalidest kuni tublide blogijateni. Kas sellel turul on veel ruumi uutele tegijatele? Millised on Su soovitused kriitikutee alguses olijatele?
Jah, kindlasti on ruumi. Noori särtsakaid tegijaid pole kunagi liiga palju. Mu jaoks on oluline noori ja/või alustajaid innustada. Konkurents pole kindlasti tihe ja uued tegijad on igati teretulnud. Kriitikutee alguses olijatel peab endal olema indu ja huvi proovida, saata oma tekste erinevate väljaannete toimetajatele. Ega kandikul keegi midagi ette ei kanna.
Sinu juhendatud „Teatrikriitika kirjutamise“ kursuse idee hakkas idanema Drakadeemia 10. juubelile pühendatud Eesti esimesel loovkirjutamise konverentsil “Mis on hea teksti valem?”. Poolteist aastat hiljem kogunesid erineva teatri-ja kirjutamisekogemusega teatrisõbrad, kes tahtsid õppida teatrikriitikat kirjutama. Kuidas Sa oma esimese Drakadeemias läbi viidud kursuse ja kursuslastega rahule jäid?
Kogemus oli tõesti inspireeriv ja innustav. Jõudsin arusaamale, et meie kursuslased ongi see nii-öelda teatri sool, ehk siis just nendest rõõmsameelsetest ja uudishimulikest inimestest on tulnud kokku Eesti teatri 1,2 miljonit teatrikülastust aastas.
Sinu järgmine Drakadeemia kursus, „Etenduse analüüs: Endla eri“, on peatselt algamas. Millega Sa julgustaksid kursusel osalema neid teatrihuvilisi, kes pole veel jõudnud „registreeru“ nupu vajutamiseni?
Julgustama ehk ei peagi, sest karta pole midagi. Peab olema huvi süveneda teatrikunsti ja selle mitmekesistesse analüüsivõimalustesse. Olen kindel, et kokku tuleb taas põnev grupp ning kõigil osalistel on huvitav kuulda üksteise arvamusi. Mulle meeldib väljend “teadlikum teatrivaataja” – selleks saamisel on minu kursused kindlasti üks võimalus.
Selleks, et hästi kirjutada, tuleb palju lugeda. Soovita kahte raamatut, mille peaks (algaja) teatrikriitik kindlasti läbi lugema.
Eestikeelne artiklikogumik “Valitud artikleid teatriuurimisest”, TÜ Kirjastus, 2011. Ja iga-aastane kogumik “Teatrielu” (väljaandjad Eesti Teatriliit ja Eesti Teatri Agentuur).
Millist lavastust Eesti teatrite praegusest repertuaarist Sa soovitaksid vaadata vähemalt kolm korda?
Juhan Ulfsaki lavastust “Melanhoolia” Von Krahli teatris, mida mängitaksegi veel kolm korda, 16.-18. märtsini. See hästi mitmekihiline lavastus ei ammendu kindlasti mitte ühekordse vaatamisega. “Melanhoolia” on justkui kunstiline kokkuvõte meie praeguse aja meeleoludest. Ise tahan veel teist korda näha ka Peeter Jalaka “Libahunti” Von Krahlis, mida saab praeguste plaanide järgi vaadata kuni 13. märtsini: tahan veelkord kogeda seda ürg-Eesti saladust seal.
Kursus “Etenduse analüüs: Endla eri” toimub Tallinnas ja Pärnus vahemikus 16. aprillist kuni 21. maini. Osalejad saavad teoreetilise baasi etenduse analüüsist,
vaatavad etendust ja kirjutavad kursuse lõpuks teatriarvustuse.