(Interview with Jotagá Crema in English below)
Drakadeemial on rõõm viia 2021. aastal läbi ka mõned ingliskeelsed kursused. See annab meile võimaluse avastada maailma, saada sissevaadet sellesse, kuidas mujal kirjutatakse ja kirjutamist õpitakse. Esimene kursus, mis sel aastal toimub, kannab pealkirja “TV Series Development and Pitching Workshop” (“Telesarja arendamine ja esitlemine”), mida viivad läbi Brasiilia päritolu stsenarist Lucas Abrahão ja stsenarist ning rezissöör Jotagá Crema.
Jotagál on kogemus Netflixis linastunud sarjaga “3%”, mille üks stsenaristidest ja rezissööridest ta oli. “3%” oli voogedastuskanalite üks esimesi võõrkeelsete sarjade edulugusid juba sarja algusest. Aastal 2016 oli see Netflixi enim vaadatud võõrkeelne sari – pool vaatajaskonnast oli Brasiiliast, teine pool ülejäänud maailmast.
Tahtsime Jotagát ja teile lähemalt tutvustada ja küsisime temalt mõned küsimused.
Kas juba sarja “3%” kirjutama hakates oli selge, et see linastub Netflixis?
Me hakkasime “3%” arendama aastal 2009, kui me olime tudengid São Paulo Ülikoolis. Pedro Aguileral oli idee, mis põhines romaanidel “1984” ja “Hea uus ilm”. Daina Ginnecchini, Dani Libardi ja mina hakkasime seda sarjaks arendama. Sel hetkel me ei püüelnud Netflixi poole, vaid esitasime selle riiklikule sarja konkursile. Me võitsime pilootosaga auhinna, aga me ei võitnud võimalust tervet hooaega sarja valmis teha.
Me alustasime rahastamiskampaaniat Youtubes, blogides ja sotsiaalmeedias, et saaksime sarja ikkagi valmis teha. Läbirääkimised käisid meil mitmete Brasiilia telekanalitega, aga me ei saanud kokku piisavalt rahastust nii mastaapse sarja jaoks. Umbes viis aastat võttis aega, et saavutada koostöö Boutique Films produktsioonifirma ja Netflixiga.
Kas te alustasite sarja kirjutamist loo maailma loomisest või tegelastest?
Sarja keskseks kontseptsiooniks oli meritokraatlik maailm, mis on jagatud kaheks – ainult 3% valitud isikuid võivad elada Maraltol ehk “heal poolel”. Kui selle keeruka maailma põhimõtted olid välja töötatud, hakkasime tegelasi looma.
Sarjal oli 12 stsenaristi. Mida te tegite koos, mida teineteisest eraldi?
Tavaliselt töötasime me pool päeva koos writers’ room’is. Ühiste arutelude käigus arendasime tegelasi, teemasid, loo maailma konflikte ja keerukust. Ehitasime tegelaste kaari ja episoodide struktuuri. Enamasti oli nendel kohtumistel korraga neli kuni kuus autorit.
Individuaalselt kirjutasime episoodide täpsemaid arenguid ja stsenaariumi ennast. Meil oli läbivalt tihe koostöö ka Boutique Films’i ja Netflixi meeskondadega.
Mis sul praegu käsil on?
Ma juhendan kursusi (peagi isegi Eestis!), arendan uusi žanrisarju (märul, õudus ja ulme), konsulteerin ja toimetan stsenaariume.
Mis oleks sinu soovitus autorile, kellel on sarja idee ja kes tahaks arenada sellest rahvusvahelise potentsiaaliga stsenaariumi?
Minu soovitus on lihtne: ole sina ise, jää truuks oma enda taustale ja kultuurile.
Sarja arendamine hõlmab endas ka rahastuslikke otsuseid, väga palju tuleb arvamusi ja suuniseid produktsioonifirmalt ja telekanalilt, aga sarja tuum peab olema sinulik, sellel peab olema süda ja hing.
Tänapäeval on meil kõigil tänu voogedastusplatvormidele ligipääs tervest maailmast pärit sarjadele ja filmidele. Konkurents on karm. Kui sa teed midagi üldiselt universaalset, siis sa oled juba mängust väljas, sest sul puudub selline eelarve ja sarjade traditsioon nagu on ameeriklastel või brittidel. Aga kui sa uurid lähemalt iseenda maailma ja seda ainulaadset kultuuri, kust sa pärit oled, on sul ka ainulaadne ja originaalne hääl, millega ei saa võistelda ükski eelarve või filmitööstuse traditsioonid.
Kas sul on mingeid häid kirjutamisharjumusi?
Kui sa tahad hästi kirjutada, pead sa seda järjepidevalt tegema, sa pead elama ja maailma nägema. Ole avatud mõistma inimesi erinevatest kultuuridest, rassidest, klassidest ja taustadest.
See, et keegi sinu ja su hästi tehtud töö avastab, võib võtta aasta, võib võtta kümme aastat. Nii et harju aeglastest tulemustest lähtuva frustratsiooniga ja harju ära paljude äraütlemistega.
Praktiseeri. Uuri. Ole kannatlik. Ela.
IN ENGLISH
Drakadeemia is happy to present our first English language courses in 2021. This gives us an opportunity to discover the work, and to gain insight into how writing is practiced and writing is taught elsewhere. The first course this year is titled “TV Series Development and Pitching Workshop”, that is led by Lucas Abrahão (a Brazilian screenwriter and screenwriting tutor) and Jotagá Crema (a Brazilian director and screenwriter).
Jotagá was one of the writers and directors for the Netflix series “3%”. 3% was Netflix’s most watched non-English language series in 2016, deriving over half of its audience from outside of Brazil, and went on to become a landmark in streaming platforms’ production of original content worldwide.
We wanted to introduce Jotagá to you, and asked him some questions.
When you started creating “3%” series, was it clear from the start that it’ll go on Netflix?
We developed “3%” in 2009 when we were in college at University of São Paulo. Pedro Aguilera had the idea of the concept bases on “1984” and “Brave New World” and Daina Ginnecchini, Dani Libardi and I developed the project. We didn’t know about Netflix at the time and it didn’t exist in Brazil and we inscribed the project in governmental series concourse. We won the pilot prize but didn’t win to make a season.
We started a campaign on YouTube, blogs and social networks to make 3% possible. We negotiated with lots of channels in Brazil but we couldn’t have the budget to make a series of such scope. We took approximately five year so negotiate and make the project with the production company Boutique Films and Netflix.
Did you start writing the series from creating the world of the story, or from the characters?
We developed the series from the main concept of a completely meritocratic world divided in two where only 3% were selected to the “good side” that would be called “Maralto” in the Netflix series. After that strong concept and theme we created characters and developed the complex world of “3%”
The series has 12 writers in total. On which processes did you work together, on which processes individually?
We usually worked together in the writers rooms that took half a day. In the writers rooms we deepened characters, themes, conflicts and the complexities of the world. Then we would think about the character’s arches and the structures of the episodes. Normally the writers room would have four to six people.
The writers would write alone the treatments of the episodes and later the screenplays. Everything supervised by Boutique and Netflix.
What are you working on at the moment?
I’m teaching classes (like this one in Estonia!), developing new genre series projects (action, horror and sci-fi) and working as a consultant and script doctor.
What would be your advice for someone who has an idea for a series, and who wants to develop it into something with potential international interest?
My advice is simple: be authorial and be true to your country’s and your background’s culture.
A series normally is a commercial endeavor with lots of opinions of the producing company and the channel but the seed of it is authorial and it must have heart and soul.
Nowadays in the streaming platforms we have access to series and movies from all over the world. It’s a fierce competition. If you make something generically universal you will hardly compete because you don’t have the budget or the tradition in the series format like the Americans or the British. But when you explore your authorial and the unique culture you’re immersed you’ll have an unique and original voice that no budget or tradition can compete.
Do you have any good writing habits?
If want to write well you have practice writing and you have to live, you have to see the word. Be open to understand people from different cultures, races, classes and backgrounds than you.
And to write well and be discovered it may take year, maybe more than a decade. So get used to the frustration of working a lot with slow results and get used to hear lots and lots of nos.
Practice. Study. Be patient. Live.